For Restaurant
POBIERZ
raport i wyniki badań
Badanie i raport rynkowy 2023/2024 to gruntowna wiedza o kondycji i perspektywach polskiej gastronomii
Raport FOR RESTAURANT to przedstawione przystępnie i czytelnie wyniki badań ilościowych i jakościowych przeprowadzonych wśród polskich restauratorów prowadzących lokale z różną ofertą rynkową, m.in. comfort food, casual dining, street food, a także restauracje hotelowe.
FOR RESTAURANT to pierwszy w Polsce raport stworzony na podstawie unikatowego badania przeprowadzonego we współpracy z polskimi restauratorami, na ich prośbę i z ich czynnym udziałem.
Profesjonalizm badania zapewnia jeden z najbardziej renomowanych polskich instytutów badawczych – ARC Rynek Opinia, a kompetencję i wiarygodność gwarantuje udział liderów branży, członków platformy MADE FOR RESTAURANT, czyli przedsiębiorców z obszaru HORECA, znających jej realia i problemy.
INICJATOR
WKŁAD MERYTORYCZNY
WKŁAD BADAWCZY
PARTNERZY
Co znajdziesz w raporcie?
Agnieszka Małkiewicz
Prezes zarządu
Od 20 lat specjalizuje się w budowaniu strategii marek, kreowaniu wyjątkowych wydarzeń oraz programów komunikacji marketingowej i PR. Od 10 lat działa w branży gastronomicznej.
Przez 5 lat prowadziła własną restaurację (Czyli Chilii) dzięki czemu jest „osobą z branży” – doskonale rozumie problemy, ambicje i marketingowe potrzeby ludzi w niej pracujących.
Drodzy Państwo,
Z prawdziwą radością przekazuję Państwu pierwsze prawdziwie branżowe badanie i powstały na jego bazie raport FOR Restaurant, który – mam nadzieję – otworzy Wasze oczy na nowe zjawiska, rozjaśni podejrzenia biznesowe, wskaże nieznane dotąd kierunki, utwierdzi w trudnych do podjęcia decyzji lub od nich odwiedzie, np. czy warto inwestować w branżę gościnności, czy szukać gdzie indziej spełnienia zawodowego i finansowego.
Udało nam się przeanalizować wiele zagadnień oraz zjawisk, m.in.:
- znaleźliśmy najbardziej rentowne segmenty restauracji,
- sprawdziliśmy, jakie technologie mają sens i czy są doceniane,
- zbadaliśmy obszar ludzki np. jak skutecznie rekrutować pracowników,
- gdzie i kiedy najczęściej przeciekają pieniądze restauratorów,
- czy rzeczywiście brak turystów zagranicznych przyczynia się do spadku obrotów?
Podjęliśmy się przygotowania tego raportu na prośbę restauratorów, producentów i firm dostawczych, bo zależy nam na rozwoju branży, budowaniu etosu zawodu restauratora i szefa kuchni, zapraszaniu nowych ludzi do gastronomii oraz zainteresowaniu mediów tym, co robimy z taką pasją od lat: karminy, bawimy i upiększamy życie naszych gości. A z badania wynika, że dzieje się to wielkim kosztem, ponieważ prawie 1/3 badanych restauratorów ociera się o wypalenie zawodowe.
Co ważne, do współpracy zaprosiliśmy prawie 400 osób z naszej branży, restauratorów z różnych segmentów od steet foodu po fine dinning, ekspertów z zakresu ekonomii, badania trendów, prawa, marketingu i partnerów biznesowych.
Dzięki tym ostatnim zagłębiliśmy się mocniej w niektóre tematy i mieliśmy środki, aby ten raport powstał. Dziękuję Wam niezmiernie za poświęcony czas.
Choć sprawdziliśmy tak wiele, to też wiele zostawiliśmy sobie na kolejne edycje np. badanie wśród konsumentów/gości.
Będę wdzięczna za oceny, wskazówki i deklaracje współpracy przy kolejnych edycjach, jeśli ktoś z Państwa chciałby dołączyć do naszego zespołu badawczego lub grona partnerów.
Jestem i czekam z drżącym sercem na Wasze opinie, sugestie i pomysły na przyszłość, co jeszcze możemy zbadać, sprawdzić i podsumować.
Badanie i raport FOR Restaurant jest dla Was. Bierzcie i dzielcie się.
Agata Tkaczyk,
Dyrektor ds. Badań Jakościowych ARC Rynek i Opinia Sp. z o. o.
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego (Socjologia, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych). Doświadczona badaczka i moderatorka. Badaniami jakościowymi zajmuje się od ponad 25 lat. Dyrektor ds. Badań jakościowych w ARC rynek i Opinia.
Adam Czarnecki
Wiceprezes instytutu badawczego ARC Rynek i Opinia Sp. z o. o.
Dr nauk ekonomicznych, socjolog, współzałożyciel instytutu badawczego ARC Rynek i Opinia i jego wiceprezes; autor i współautor licznych produktów badawczych i projektów syndykatowych m.in. Monitor Promocji, badanie rynku kawy – Kawa OOH czy Radaru Konsumenckiego mierzącego nastroje konsumenckie Polaków.
Gastronomia ad 2023 pełna paradoksów
Prawie dwie trzecie restauratorów twierdzi, że obecnie warto zainwestować w gastronomię. Co piąty planuje otworzyć w ciągu najdalej roku nowy lokal. W ogólnym bilansie (porównując deklaracje dotyczące wzrostu i spadku obrotów) więcej właścicieli i menedżerów lokali gastronomicznych wskazuje na wzrost obrotów. Jednocześnie jednak konsumenci deklarują mniejszą częstość chodzenia do restauracji i barów, a także mniejsze wydatki na ten cel. Zatem obraz rynku nie jest jednoznaczny i pokazuje, że są takie segmenty, które sobie radzą bardzo dobrze – np. fast foody, a inne nieco gorzej. Zdaniem ekspertów tej branży nadal najlepiej funkcjonują restauracje z kuchnią włoską oraz azjatycką.
Doświadczeni restauratorzy upatrują szansę tam, gdzie inni widzą trudności. Na przykład w mniejszych miejscowościach, gdzie konkurencja jest nieduża, a lokal oparty na dobrym pomyśle czy lokal franczyzowy mogą odnieść znaczący sukces..
Prezentowany raport potwierdza, że jednym z głównych negatywnych czynników wpływających na prowadzenie biznesu gastronomicznego są oszczędnościowe strategie klientów – wydających mniej i racjonalizujących konsumpcję. Drugim czynnikiem są koszty prowadzenia działalności, a zwłaszcza koszty energii – elektrycznej, gazu, ciepłej wody, które w tym i zeszłym roku poszybowały w górę. Trzeci negatywnie wpływający czynnik to koszty i dostępność pracowników. Zarówno ciągłe wzrosty płacy minimalnej (dwa razy w ciągu roku), jak i niedobory pracowników z doświadczeniem gastronomicznym, mające swoje źródło w okresie pandemii 2020-21, powodują, że utrzymanie w ryzach poziomu wynagrodzeń jest trudne, a znalezienie dobrego pracownika graniczy z cudem.
Tym, co gwarantuje obecnie sukces w branży, zdaniem badanych, jest dobra jakość obsługi i oferowanie umiarkowanych cen. Cen dostosowanych do zmieniającego się podejścia klientów do wizyt i zmian w podejściu do zamawiania potraw – tańszych lub w mniejszych ilościach. Raport przynosi też gros ciekawych i użytecznych informacji, m.in. jakie działania marketingowe najbardziej obecnie się sprawdzają i mogą przynosić efekty w postaci wzrostu sprzedaży usług.
Czy wiesz, że …?
restauratorów ocenia niekorzystnie warunki do prowadzenia biznesu gastronomicznego
co czwarty restaurator zauważa, że klienci wydają mniej w ich lokalach
dla 60% restauratorów głównym źródłem wiedzy są wizyty w restauracjach wyznaczających trendy
w ponad połowie kawiarni,
cukierni, piekarni wzrosły obroty
tylko 1 na 5 restauracji nie szuka
aktywnie pracowników
kawiarni i piekarni oferuje
klientom mleko roślinne