MADE FOR RESTAURANT
POBIERZ raport i wyniki badań

Badanie i raport rynkowy 2024/2025 to wkład informacyjny dla przyszłości polskiej gastronomii. Perspektywa TOP Restauratorów i 1000 gości.

Raport MADE FOR RESTAURANT to niezastąpiona wiedza biznesowa na 2025 rok i opis polskich realiów, w jakich przyszło działać restauracjom i firmom w branży gastronomicznej.

To przedstawione przystępnie wyniki badań ilościowych i jakościowych przeprowadzonych wśród 1000 gości polskich restauracji oraz skomentowane przez ekspertów branżowych i polskich restauratorów prowadzących lokale w różnych miastach i z różną ofertą rynkową, m.in. comfort food, casual dining, street food, a także restauracje hotelowe oraz wśród konsumentów.

KOMENTARZE. Co znajdziesz w raporcie?

Słowo od inicjatorki
 


Agnieszka Małkiewicz
Prezes zarządu FOR Sp. z o.o.

Organizatorka konferencji MADE FOR RESTAURANT. To kreatywne, interaktywne i prestiżowe wydarzenia skupiające liderów rynku i rozwijające branżę. Stworzyła wspólnie z magazynem Forbes pierwszy na świecie ranking restauratorów TOP 50 FORBES & FOR.

Drodzy Państwo,

Tegoroczne badanie i raport MADE FOR RESTAURANT, które opracowaliśmy wspólnie z instytutem ARC Rynek i Opinia wyraźnie pokazuje, że dla gości polskich restauracji przy wyborze lokalu ważna jest nie tylko kreatywność i jakość jedzenia (88%). Mają oni coraz większe wymogi wobec czystości i higieny miejsca, które odwiedzają (89%) oraz jakości serwisu (84%). Korzystają z nowoczesnych technologii w restauracjach (66%) i nie jest im obojętne, w jakim otoczeniu zjedzą posiłek (78%).

Goście są gotowi za to więcej zapłacić, a ich wysokie wymagania podnoszą poprzeczkę restauratorom. Ci, próbując tym oczekiwaniom sprostać, skupiają się na każdym drobiazgu. Czynią swoje restauracje butikowymi konceptami, gubiąc jednocześnie z oczu zarobkowy cel przedsięwzięcia. W świecie restauracji, jak w każdym innym, liczy się reality check i sięganie po narzędzia, które mogą ułatwić funkcjonowanie – franczyza, współpraca z inwestorami czy partnerstwo biznesowe.

Z ratunkiem dla restauratorów przychodzi też technologia, automatyzacja, aplikacje oraz robotyka procesów, rozwój sztucznej inteligencji czy coraz lepsza jakość produktów convenience i mrożonych, po które bez oporów sięga niemal połowa (47%) Polaków.


Wykorzystywanie tych atrybutów w świadomym prowadzeniu gastronomicznego biznesu może pomóc w odniesieniu finansowego sukcesu. O tym między innymi jest ten raport, który definiuje liczbami branżę gastronomiczną i mówi jak rentownie przetrwać rok 2025. 1000 gości oraz 6 TOP Restauratorów/Hotelarzy wprowadza nas w te niuanse i rozwiązania.


Agnieszka Małkiewicz
Prezes FOR Solutions

 
Słowo od badaczy


Agata Tkaczyk
Dyrektor ds. Badań Jakościowych
ARC Rynek i Opinia Sp. z o. o.

Ukończyła socjologię w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Doświadczona badaczka i moderatorka. Badaniami jakościowymi zajmuje się od ponad 25 lat. Dyrektor ds. Badań Jakościowych w ARC Rynek i Opinia.


Adam Czarnecki
Wiceprezes instytutu badawczego
ARC Rynek i Opinia Sp. z o. o.

Dr nauk ekonomicznych, socjolog, współzałożyciel instytutu badawczego ARC Rynek i Opinia i jego wiceprezes; autor i współautor licznych produktów badawczych i projektów syndykatowych m.in. Monitor Promocji, badanie rynku kawy – Kawa OOH czy Radaru Konsumenckiego mierzącego nastroje konsumenckie Polaków.

Gastronomia ad 2024/25 wchodzi w stabilizację?

Rok 2024 przynosi stabilizację w polskiej branży gastronomicznej – po znacznym wzroście cen w latach ubiegłych, tempo podwyżek wyraźnie się uspokoiło.

Szczególnie ważne jest zrozumienie, że dzisiejszy konsument oczekuje od restauracji znacznie więcej niż tylko smacznego jedzenia, odpowiednich cen i czystości. Badanie wykazało, że aż:


➡️ 78% gości przy wyborze zwraca uwagę na atmosferę i wystrój lokalu, szukając miejsc, które oferują unikalne doświadczenia i wyjątkowy klimat. Ich oczekiwania co do wyjątkowości dotyczą także oferty kulinarnej.

Ciekawe jest, że według gości najbardziej atrakcyjnymi trendami w menu są własne wyroby, takie jak:


➡️ domowe wypieki (78%) i przetwory (70%), a także lemoniady i napoje własnej produkcji (74%). To pokazuje, że osoby jadające w restauracjach cenią autentyczność, świeżość i unikalność w ofercie. Zamiast masowych, standardowych produktów, poszukują wyjątkowych, autorskich potraw i napojów, które wyróżniają się jakością i osobistym podejściem.

Większość gości pozytywnie ocenia restauracje, które


➡️ współpracują z lokalnymi dostawcami (74%), korzystają z sezonowych produktów (73%) czy też ograniczają marnowanie żywności (72%). Aspekty ekologiczne odgrywają więc ważną rolę w budowaniu pozytywnego wizerunku lokalu, co może przekładać się na większą lojalność gości i długoterminowy sukces.

Wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań, takich jak systemy rezerwacji, aplikacje mobilne czy samoobsługowe kioski, odpowiada na potrzeby współczesnych gości, którzy cenią sobie wygodę. Restauratorom natomiast pomagają w zarządzaniu restauracją, ułatwiając chociażby kontrolę zapasów, układanie grafiku pracowników czy też monitorowanie kosztów i wyników finansowych. Bezsprzecznie technologie te stają się nie tylko ułatwieniem, ale także koniecznością w dynamicznie rozwijającej się branży gastronomicznej, wyznaczając nowy standard funkcjonowania restauracji w przyszłości.

Czy wiesz, że…?

27%

Gości restauracji wydaje więcej na wizyty w restauracjach niż w roku poprzednim


Zapytanych wybiera kuchnię polską, 58% kuchnię włoską, a 41% - kuchnię azjatycką 


83%

89%

 Gości restauracji idzie tam, gdzie jest czysto i 88 % tam, gdzie jest smacznie


Gości wraca do restauracji ze względu na korzystne ceny


62%

33%

Czerpie wiedzę o restauracjach z Facebooka, a 25% z Google Maps


Dla gości ważna jest obecność restauratora w Rankingu TOP 50 restauratorów FORBES&FOR


26%

63%

Gości ceni koktajle bezalkoholowe w menu restauracji


Deklaruje że ulubione dania kuchni roślinnej to makarony, a 40%, że to pizza


49%

ZAKRES TEMATÓW. CO ZNAJDZIESZ W RAPORCIE?

  1. Podsumowanie. Branża restauracyjna w 2024 roku.
  2. Ile Polacy są w stanie wydać za ulubione dania w ulubionych restauracjach? Zbadaliśmy ich preferencje gastronomiczne.
  3. Kluczowe czynniki sukcesu w gastronomii.
  4. Nowe smaki, wyjątkowe doświadczenia. Czego szukają goście w restauracjach?
  5. Ekologia a biznes. Badamy, jak to połączyć i przełożyć na sukces restauracji?
  6. Roślinne menu. Pytamy gości, czy i jak wprowadzić je do restauracji?
  7. Nowoczesna gastronomia.
  8. Trendy żywieniowe a przyszłość gastronomii.
  9. Czego Polacy nie wybaczają restauracjom?

Informacje o badaniu

Część I: badanie ilościowe CAWI

 

Metodologia
CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu internetowym będącym własnością ARC Rynek i Opinia (www.epanel.pl), posiadającym ok. 75 tysięcy panelistów.

Próba badawcza
Próba reprezentatywna dorosłych Polaków w wieku 18-65 lat, dobrana według kryteriów takich jak: płeć, wiek, wielkość miejscowości zamieszkania oraz poziom wykształcenia.

Liczebność próby
N=1005

Część II: Badanie jakościowe – wywiad grupowy z właścicielami lokali gastronomicznych

 

W celu pogłębienia wniosków z badania ilościowego CAWI,. przeprowadzony został dwugodzinny zogniskowany wywiad grupowy (FGI) z sześcioma restauratorami z wieloletnim doświadczeniem w branży gastronomicznej. W tym gronie znaleźli się: 

Diana Sadłowska
Woosabi

Przemysław Konieczyński
Andersia Hotel & SPA

Julia Doskoch
Urban Coffee

Daniel Pawełek
m.in. Koneser Grill, Rozbrat 20, Butchery & Wine, Kieliszki na Próżnej, Le Braci

Piotr Staszczyński
Pasibus

Mariusz Zawadzki
m.in. Tapas de Rucola, Vinegre, Mondo, Officyna czy Mamma Mia Il Gelato Naturale